Tips til at skabe mere opmærksomhed omkring dit projekt
Med de sociale medier har vi fået unikke muligheder for at starte nye fællesskaber op om nye initiativer og projekter, men ofte kan det være svært at få skabt opmærksomhed om projektet og få nye medlemmer. Onlineverdenen kan desværre ikke give os alt! Derfor er det vigtigt at du også udtænker en såkaldt outreachstrategi, som kan skabe opmærksomhed ude “den virkelige verden”!
Mange organisationer har gennem tiden fået større og større indflydelse og støtte fra omverdenen netop fordi at de i deres opstart prioriterede at møde folk, der hvor de befinder sig. Du skal derfor først og fremmest kortlægge dine målgrupper i primære og sekundære grupper. De primære er de, der direkte vil opleve en forbedring af dit projekt, det kan for eksempel være et initiativ, der tager udgangspunkt i lokalområdet og de udfordringer, som de lokale deler. I den primære målgruppe vil du finde dine stærkeste støtter, som har en høj motivation for aktivt at hjælpe til i projektet og få det til at lykkes.
Disse støtter skal du udnytte til din fordel i forhold til at nå den sekundære målgruppe, som er personer, der måske ikke direkte selv vil opleve en positiv ændring, men som kan se en idé og værdi i initiativet alligevel. Det kan være personer, der har en nær relation til folk i den primære målgruppe eller som af etiske grunde synes, at din sag er værd at støtte. Derfor skal du i din kommunikation tænke på at tale ind i en større sammenhæng og åbne op for, at man kan se din sag i en bredere sammenhæng. På den måde skubber du ikke de sekundære interessenter væk ved kun at henvende dig til en smallere gruppe.
Den mest effektive metode er at dele printede materialer ud – her skal du få “den hårde kerne”, den primære målgruppe, til at hjælpe til. Stil jer op på strategiske steder, hvor I har størst mulighed for lige at stoppe folk et kort øjeblik med et smil og en kort og mundret introduktion til projektet, hvorefter de kan sige ja tak til flyeren. Introduktionen skal bare en enkelt og motiverende sætning eller spørgsmål, som vækker nysgerrigheden hos modtageren, for eksempel: “Vil du være med til at redde … ?” eller “Har du tænkt over at… ?” eller “Vidste du at… ?”
Det kan hurtigt løbe op i mange prints, så sørg for at du ligger inde med en god bunke Billige blækpatroner af god kvalitet, så du hurtigt kan printe nye eksemplarer. Du får altid gode mængderabatter, når du køber flere patroner på samme tid, og på den måde får du den bedste kvalitet til en bedste pris.
Tænk også i det visuelle udtryk – hvor længe vil du selv bruge på at studere en flyer i sorthvid med en masse tekst på? Priotér derfor at lave en enkel, overskuelig tekst med en spændende overskrift og et fedt design med billedmateriale. Husk endelig at markere link til online-grupper eller hjemmeside, og datoer, hvis I afholder events og møder. Det kan særligt anbefales at bruge lidt tid på den brugervenlige og gratis side Canva, hvor du findes friske flyerdesigns, som du nemt kan tilpasse til dit tekstlige indhold og dit visuelle udtryk.