Sådan skaber du et gennemtænkt teambuilding-event

Som leder er du højst sandsynligt allerede godt i gang med at kortlægge næste års mål og succeskriterier. Hvad skal ind på plussiden – og hvad skal der så at sige mindre af? De fleste ledere kan blive enige om, at et solidt fællesskab på arbejdspladsen er fundamentet for enhver produktivitet. Og det er da heller ikke fordi, at kvaliteten af den interne dynamik i den socialt ansvarlige virksomhed er et underbelyst emne i samtidens virksomhedsfilosofi og -psykologi! Med indtoget af konceptet omkring Medarbejder-Udviklingssamtalen er relationen mellem den enkle medarbejder og ledelsen også blevet væsentligt styrket.

 

Teambuilding-events er selvsagt til for at styrke relationen mellem medarbejderne såvel som at give dette arbejdsfællesskab frit rum til at skabe forbedringer. Forbedringer i alt fra den daglige arbejdsgang og socialitet til værdifuld samskabelse af visioner for virksomheden og helt nye tiltag, som skærper medarbejdernes evner og kreativitet. Det er selvsagt af essentiel nødvendighed, at man i løbet af året simpelthen øremærker tid til teambuilding.

 

Får ordet teambuilding dig umiddelbart til at tænke på Carl-Mar Møller og at bygge en tømmerflåde af to bøjede søm og en papkasse, for ikke at tale om konfliktfyldte overlevelsesture, hvor hele holdet sulter og farer vild i skoven, så er du galt afmarcheret! For den moderne virksomhed gælder det om at bruge teambuildingen i kraft af oplevelser, der er noget helt udover det sædvanlige. Det handler om at bygge et dagsprogram, hvor i netop holder fokus på virksomhedens vision og hvor holdet rystes sammen af en opbyggelig og helt særlig oplevelse.

Mange virksomheder tænker derfor i at teambuildingen først og fremmest åbner med en overraskende oplevelse, som vil stå unikt frem hos medarbejderne. Bedst er det at lægge overraskelsen ind efter dagens første, inspirerende oplæg, som de alligevel skal have lidt tid at reflektere over. Ligger din virksomhed for eksempel i København og omegn vil det være oplagt at komme lidt væk fra de trange gader og op i højden. Helt konkret faktisk at få frit udsyn er en vild oplevelse for livet – og det behøver jo ikke være bungyjump! Køb en helikoptertur, for eksempel – det er de færreste forundt at sidde i den lette, men kraftfulde maskine, og graciøst svæve hen over byens labyrint af bygninger, kanaler og trafik.

Det handler altid om at lave et program, hvor de enkelte begivenheder står så stærkt frem som muligt. Derfor skal du ikke pakke dagen med aktiviteter, som bare bliver vildere og vildere – eller mere og mere udfordrende! Pengene er langt bedre givet ud, hvis du investerer penge, tid og energi i én større aktivitet, og sørger for at klæde medarbejderne godt på til at lære af oplevelsen.

Essensen af teambuilding er selvsagt at skabe social samhørighed og en frodig grobund for at skabe og eller vedligeholde den fælles vision. Mangler du inspiration til de workshops, som kan gå i samspil med selve eventet, så læs mere her.

Gør en forskel med små sponsorater

Kan man styrke brand, CSR, HR og gøre en god tjeneste på samme tid? Svaret er ja! Og det er ofte lettere end man lige går og tror.

Vi har taget en snak med Lånekassen der hvert år bruger en stor del af deres markedsføringsbudget på sponsorater af danske foreninger. På den måde kan de slå ikke bare en eller to, men hele tre fluer på en gang.

Lad os tage et eksempel på et sponsorat af Koldinghus:
1. Du opnår et link og logo på deres website og eksponeres til mange tusinde folk hvert år.

  1. Du støtter en del af den danske kulturhistorie.
    3. Dine ansatte får gratis billetter og andre fordele

    Det lyder let ikke? Måske, men det er naturligvis ikke lutter lagkage. Der er mange gode muligheder der ude hvor du for små beløb kan få meget igen og samtidig gør en forskel i det danske samfund. Men der findes også dårlige projekter som bruger en stor del af midlerne på lønninger og administration og hvor hverken du eller samfundet får ret meget for dine penge.

Og hvem skal styre det? For sætter du markedsføringsafdelingen til det så tæller de kun i salg og branding for hver krone, sætter du HR afdelingen til det ser de kun på fordelene for de ansatte og har du folk der arbejder med CSR ser de kun på den del.

Det kan være svært for en enkelt afdeling at få det til at give mening, så optimalt skal de faktisk samarbejde og måske hver give 1/3 del af beløbet fra deres budget. Det kræver dog at de er dygtige til at samarbejde, men betyder også at alle får et ord indført og sponsoratet giver derfor pludseligt større værdi end hvis blot en enkelt afdeling havde gennemført det.

Om det er en dansk honningavler, et museum, en velgørende organisation eller noget helt 4. du skal give et sponsorat til handler om hvad i gerne vil. Måske giver det mening at støtte mest i lokalsamfundet hvis det er din målgruppe, på den måde eksponeres du i stor stil overfor dem. Men er du landsdækkende giver det måske mest mening at kigge bedt selvom det ofte kan give pote at kigge på de mindre hvor dit sponsorat ofte vil gøre en større forskel.

Kunne du tænke dig at se hvordan andre gør det? Så læs mere hos Lånekassen

Sådan kan din virksomhed tage et større socialt ansvar

Det fylder mere at tage et socialt ansvar, da det er noget, som der er kommet et kæmpe fokus på de sidste år. Dette gælder både i samfundet generelt, og når det kommer til danske virksomheder.

Da regeringen indførte, at store virksomheder skulle aflevere en CSR del af deres årsregnskab, skete der det, at selv mellemstore virksomheder begyndte at tage et større ansvar. Ofte ser vi helt små virksomheder, som også gerne vil være med på vognen.


Læs mere

Navigation