Styrk din opbakning med outreach

Tips til at skabe mere opmærksomhed omkring dit projekt

Med de sociale medier har vi fået unikke muligheder for at starte nye fællesskaber op om nye initiativer og projekter, men ofte kan det være svært at få skabt opmærksomhed om projektet og få nye medlemmer. Onlineverdenen kan desværre ikke give os alt! Derfor er det vigtigt at du også udtænker en såkaldt outreachstrategi, som kan skabe opmærksomhed ude “den virkelige verden”!

Mange organisationer har gennem tiden fået større og større indflydelse og støtte fra omverdenen netop fordi at de i deres opstart prioriterede at møde folk, der hvor de befinder sig. Du skal derfor først og fremmest kortlægge dine målgrupper i primære og sekundære grupper. De primære er de, der direkte vil opleve en forbedring af dit projekt, det kan for eksempel være et initiativ, der tager udgangspunkt i lokalområdet og de udfordringer, som de lokale deler. I den primære målgruppe vil du finde dine stærkeste støtter, som har en høj motivation for aktivt at hjælpe til i projektet og få det til at lykkes.

Disse støtter skal du udnytte til din fordel i forhold til at nå den sekundære målgruppe, som er personer, der måske ikke direkte selv vil opleve en positiv ændring, men som kan se en idé og værdi i initiativet alligevel. Det kan være personer, der har en nær relation til folk i den primære målgruppe eller som af etiske grunde synes, at din sag er værd at støtte. Derfor skal du i din kommunikation tænke på at tale ind i en større sammenhæng og åbne op for, at man kan se din sag i en bredere sammenhæng. På den måde skubber du ikke de sekundære interessenter væk ved kun at henvende dig til en smallere gruppe.

Den mest effektive metode er at dele printede materialer ud – her skal du få “den hårde kerne”, den primære målgruppe, til at hjælpe til. Stil jer op på strategiske steder, hvor I har størst mulighed for lige at stoppe folk et kort øjeblik med et smil og en kort og mundret introduktion til projektet, hvorefter de kan sige ja tak til flyeren. Introduktionen skal bare en enkelt og motiverende sætning eller spørgsmål, som vækker nysgerrigheden hos modtageren, for eksempel: “Vil du være med til at redde … ?” eller “Har du tænkt over at… ?” eller “Vidste du at… ?”

Det kan hurtigt løbe op i mange prints, så sørg for at du ligger inde med en god bunke Billige blækpatroner af god kvalitet, så du hurtigt kan printe nye eksemplarer. Du får altid gode mængderabatter, når du køber flere patroner på samme tid, og på den måde får du den bedste kvalitet til en bedste pris.

Tænk også i det visuelle udtryk – hvor længe vil du selv bruge på at studere en flyer i sorthvid med en masse tekst på? Priotér derfor at lave en enkel, overskuelig tekst med en spændende overskrift og et fedt design med billedmateriale. Husk endelig at markere link til online-grupper eller hjemmeside, og datoer, hvis I afholder events og møder. Det kan særligt anbefales at bruge lidt tid på den brugervenlige og gratis side Canva, hvor du findes friske flyerdesigns, som du nemt kan tilpasse til dit tekstlige indhold og dit visuelle udtryk.

Forbrug med omtanke

Gennem mange år har vi sammen med store dele af verden taget del i en overdådig forbrugsfest.

Selvom stort forbrug tyder på velstand og kan skabe flere arbejdspladser, er det desværre ofte på bekostning af miljøet. Der er mange forskellige typer produktioner af varer rundt omkring i verden, som forurener og skaber det høje co2 udslip, vi har i dag. Det kan være svært at vide hvad man kan gøre for at modarbejde dette, og som ene individ kan man godt føle sig magtesløs op imod store og magtfulde pengemaskiner.

Heldigvis er der ting, du kan gøre i hverdagen som vil bidrage til begrænsning af co2 udslippet, så du  og passe på vores planet.

 

Plastikposer er i flæng blevet foræret væk i butikkerne lige så vel som fødevareemballage både i supermarkederne og i forbindelse med take away.

Tag en mulepose med, hver gang du skal handle ind, så du slipper for at bruge unødige mængder af plastikposer.

 

Vær generelt obs på, at der faktisk er mange situationer, hvor du kan undgå at bruge plastik. Sig fx nej tak til sugerør – og anskaf dig et termokrus, så du slipper for at købe take away kaffe/te.

Har du ikke fået termokruset med, så undlad om ikke andet plastisk låget hvis det er muligt. Disse låg produceres i massevis, og når man tænker på hvor kort tid man bruger dem inden de smides ud igen, kan man godt se grunden til at det kan betale sig hvis vi alle bruger lidt extra af vores energi på ikke at spilde, frem for al den energi der går til spilde i et plastiklåg.

 

I hjemmet kan man ligeledes tænke over hvilke produkter man bruger – og støtter produktionen af.

Det er faktisk muligt at købe genbrugeligt indpakningspapir af bivoks, således at man undgår helt at bruge sølvpapir.

 

Derudover er det en god idé at skære ned på sit kødforbrug. Det kan være svært hvis man har præferencer og vaner, som skal ændres, men til en start kan man undersøge kødindustrien og tage stilling til, hvor man ihvertfald ikke har lyst til at købe kød fra.

Især produktionen af oksekød forurener atmosfæren helt ekstremt, så vil man give planten en hjælpende hånd, så undlad at købe oksekød – eller om ikke andet – skær kraftigt ned på forbruget af det.

 

Køb generelt økologiske råvarer når du handler – ofte er de faktisk ikke så meget dyrere end de ikke-økologiske. Der er dog forskel på priserne på nogle varer – mangler du luft i økonomien til at leve økologisk kan du via Minifinans låne penge nemt og hurtigt via mobilen.

Sådan bekæmper du madspild og passer på miljøet

Vi får ørene tudet fulde med det næsten på daglig basis, vores klode er i forfald, den er overbelastet og den globale opvarmning er i fremdrift. Nok kan man som privat person eller virksomhed ikke redde verden eller naturen, men man kan gøre sit til at passe på den. Der er tale om en fælles opgave og hvis vi alle kan skære ned på vores forbrug af plastik mm. Så vil det helt klart gøre en forskel.

En af de helt store syndere er for meget udslip af CO2. Helt lavpraktisk er noget som manglende affaldssortering, madspild og plastic emballage store skyldnere her.

Men hvad er det så vi borgere kan stille op? Vi kan starte med at tænke en ekstra gang over vores hverdags rutiner. Vi kan vælge økologi, bæredygtige produkter og ikke mindst købe fornuftigt ind, så vi undgår for meget madspild. Brug resterne af aftensmaden til madpakken, brug madkasser i stedet for plasticposer, køb stort ind og lav mad til flere dage ad gangen, så du undgår at skulle smide store mængder råvarer ud, som du ikke nåede at få brugt.

Indfør fælles madordning eller frokostordning på kontoret, så alle ikke sidder med hver deres kedelige madpakke. I sidste ende er det en bedre og sjovere ordning for både de ansatte og for miljøet. Sørg også for at sortere dit affald, både privat og på jobbet. Glas skal for sig, pap skal for sig og køkkenaffaldet i en helt tredje beholder.

Synes du, det kan være svært at finde plads til økologi i madbudgettet, så kan du overveje at tage et lån, så du kan få det hele til at hænge sammen.

Som forældre har man også et ansvar for at opdrage sin børn til, at tage ansvar for den verden vi lever i. Den skulle jo også gerne være her og fungere i bedste velgående, når de engang selv for børn eller børnebørn. Lær derfor dine børn fra en tidlig alder, at man skal sortere sit affald, slukke lyset efter sig, ikke lade vandet løbe unødigt og i det hele taget bekymre sig om sine omgivelser. Det er en læring der er godt givet ud, og som de kan tage med sig i deres voksne liv.

Om at tage ansvar – måder du kan tage ansvar på i dit liv

Vi hører ofte, at det er vigtigt at tage ansvar. Det er vigtigt i mange dele af vores liv. Vi har alle sammen vores fejl og mangler, men det er essentielt ikke at bukke under for det, søge hjælp og flytte sig, udvikle sig. Hvis man vil, kan man godt gå fra at være et offer til at blive en vinder. At tage ansvar er et valg. Det handler om, at man beslutter sig for at møde de udfordringer, der måtte være i livet og klare dem. Der er mange ting, som synes at ligge uden for vores hænder, men det eneste du kan gøre, er at være et eksempel. På den måde kan du ændre din indstilling til livet.  

Tag ansvar for det lokale

En måde du kan starte med at tage ansvar på, er ved at værne om din by el. dit lokale miljø. Der er mange problemer i verden. Derfor kan du allerede hjælpe ved at værne om miljøet. Det vil sige, at du ikke sviner osv. Du kan også sigte efter, at kun bruge grøn energi. Hvis du kender nogen eller noget, som du mener har behov for hjælp, så træd til og tilbyd din tid.   

Spil sikkert!

Hvis du er typen, der godt kan lide at gamble, så gør det med ansvar. Det kan let blive et problem. Men det betyder ikke, at du ikke må have det sjovt. Det handler om at tage ansvar. Du kan sagtens finde en sikker online casino. Men igen husk at gøre det ansvarligt. Man skal kunne gøre ting, uden at være bange for om man kan tage ansvar. For hvis man slet ikke noget gør, så sker der heller ikke noget. Læs mere her om online casino, hvis du vil blive klogere på det.       

Stop med at give andre skylden

At give andre skylden, er ikke en måde at tage ansvar på. Du bliver nødt til at være ærlig. Med ærlighed kommer man langt. Det er et af de første skridt til at blive ansvarlig. Hvis du altid giver andre skylden, så kommer du aldrig ud af din offerrolle. Se på situationen og beslut dig for at handle på det i stedet.

 

Stop med at beklage dig

Selvfølgelig må man godt gøre sig tanker om livet. Men det må ikke komme så vidt, at du bliver ved med at beklage. Det kommer der ikke noget ud af. Du forbliver bare i de narrativer, der fortæller, at du har det dårligt. Hvis du ønsker at komme ud af det, så må du fortælle dig selv en anden historie. Så stop med at beklage dig og tag ansvar. Der er altid et større billede at se. Se det i stedet og kom ud af din offerrolle. Spørg i stedet dig selv: Hvad kan jeg lære af dette? Hvad er meningen?

Hele livet skal vi blive bedre. Tag ansvar.  

 

Sådan skaber du et gennemtænkt teambuilding-event

Som leder er du højst sandsynligt allerede godt i gang med at kortlægge næste års mål og succeskriterier. Hvad skal ind på plussiden – og hvad skal der så at sige mindre af? De fleste ledere kan blive enige om, at et solidt fællesskab på arbejdspladsen er fundamentet for enhver produktivitet. Og det er da heller ikke fordi, at kvaliteten af den interne dynamik i den socialt ansvarlige virksomhed er et underbelyst emne i samtidens virksomhedsfilosofi og -psykologi! Med indtoget af konceptet omkring Medarbejder-Udviklingssamtalen er relationen mellem den enkle medarbejder og ledelsen også blevet væsentligt styrket.

 

Teambuilding-events er selvsagt til for at styrke relationen mellem medarbejderne såvel som at give dette arbejdsfællesskab frit rum til at skabe forbedringer. Forbedringer i alt fra den daglige arbejdsgang og socialitet til værdifuld samskabelse af visioner for virksomheden og helt nye tiltag, som skærper medarbejdernes evner og kreativitet. Det er selvsagt af essentiel nødvendighed, at man i løbet af året simpelthen øremærker tid til teambuilding.

 

Får ordet teambuilding dig umiddelbart til at tænke på Carl-Mar Møller og at bygge en tømmerflåde af to bøjede søm og en papkasse, for ikke at tale om konfliktfyldte overlevelsesture, hvor hele holdet sulter og farer vild i skoven, så er du galt afmarcheret! For den moderne virksomhed gælder det om at bruge teambuildingen i kraft af oplevelser, der er noget helt udover det sædvanlige. Det handler om at bygge et dagsprogram, hvor i netop holder fokus på virksomhedens vision og hvor holdet rystes sammen af en opbyggelig og helt særlig oplevelse.

Mange virksomheder tænker derfor i at teambuildingen først og fremmest åbner med en overraskende oplevelse, som vil stå unikt frem hos medarbejderne. Bedst er det at lægge overraskelsen ind efter dagens første, inspirerende oplæg, som de alligevel skal have lidt tid at reflektere over. Ligger din virksomhed for eksempel i København og omegn vil det være oplagt at komme lidt væk fra de trange gader og op i højden. Helt konkret faktisk at få frit udsyn er en vild oplevelse for livet – og det behøver jo ikke være bungyjump! Køb en helikoptertur, for eksempel – det er de færreste forundt at sidde i den lette, men kraftfulde maskine, og graciøst svæve hen over byens labyrint af bygninger, kanaler og trafik.

Det handler altid om at lave et program, hvor de enkelte begivenheder står så stærkt frem som muligt. Derfor skal du ikke pakke dagen med aktiviteter, som bare bliver vildere og vildere – eller mere og mere udfordrende! Pengene er langt bedre givet ud, hvis du investerer penge, tid og energi i én større aktivitet, og sørger for at klæde medarbejderne godt på til at lære af oplevelsen.

Essensen af teambuilding er selvsagt at skabe social samhørighed og en frodig grobund for at skabe og eller vedligeholde den fælles vision. Mangler du inspiration til de workshops, som kan gå i samspil med selve eventet, så læs mere her.

Gør en forskel med små sponsorater

Kan man styrke brand, CSR, HR og gøre en god tjeneste på samme tid? Svaret er ja! Og det er ofte lettere end man lige går og tror.

Vi har taget en snak med Lånekassen der hvert år bruger en stor del af deres markedsføringsbudget på sponsorater af danske foreninger. På den måde kan de slå ikke bare en eller to, men hele tre fluer på en gang.

Lad os tage et eksempel på et sponsorat af Koldinghus:
1. Du opnår et link og logo på deres website og eksponeres til mange tusinde folk hvert år.

  1. Du støtter en del af den danske kulturhistorie.
    3. Dine ansatte får gratis billetter og andre fordele

    Det lyder let ikke? Måske, men det er naturligvis ikke lutter lagkage. Der er mange gode muligheder der ude hvor du for små beløb kan få meget igen og samtidig gør en forskel i det danske samfund. Men der findes også dårlige projekter som bruger en stor del af midlerne på lønninger og administration og hvor hverken du eller samfundet får ret meget for dine penge.

Og hvem skal styre det? For sætter du markedsføringsafdelingen til det så tæller de kun i salg og branding for hver krone, sætter du HR afdelingen til det ser de kun på fordelene for de ansatte og har du folk der arbejder med CSR ser de kun på den del.

Det kan være svært for en enkelt afdeling at få det til at give mening, så optimalt skal de faktisk samarbejde og måske hver give 1/3 del af beløbet fra deres budget. Det kræver dog at de er dygtige til at samarbejde, men betyder også at alle får et ord indført og sponsoratet giver derfor pludseligt større værdi end hvis blot en enkelt afdeling havde gennemført det.

Om det er en dansk honningavler, et museum, en velgørende organisation eller noget helt 4. du skal give et sponsorat til handler om hvad i gerne vil. Måske giver det mening at støtte mest i lokalsamfundet hvis det er din målgruppe, på den måde eksponeres du i stor stil overfor dem. Men er du landsdækkende giver det måske mest mening at kigge bedt selvom det ofte kan give pote at kigge på de mindre hvor dit sponsorat ofte vil gøre en større forskel.

Kunne du tænke dig at se hvordan andre gør det? Så læs mere hos Lånekassen

Sådan kan din virksomhed tage et større socialt ansvar

Det fylder mere at tage et socialt ansvar, da det er noget, som der er kommet et kæmpe fokus på de sidste år. Dette gælder både i samfundet generelt, og når det kommer til danske virksomheder.

Da regeringen indførte, at store virksomheder skulle aflevere en CSR del af deres årsregnskab, skete der det, at selv mellemstore virksomheder begyndte at tage et større ansvar. Ofte ser vi helt små virksomheder, som også gerne vil være med på vognen.


Læs mere

Navigation