Regnskabsprogrammerne til foreninger

I foreninger vil man selvfølgelig gerne bruge tid på at lave det foreningen er sat i verden for og ikke ting som regnskab. Regnskabsprogrammet til foreninger bør derfor være så simpelt som muligt og automatisere så mange opgaver som overhovedet muligt. Dette kommer til at være omdrejningspunktet for denne her artikel.

Som udgangspunkt bør du nok kigge i retning af Billy og Dinero, hvis du ønsker at have et simpelt program til din forening. Det er ikke dyrt, og du kan automatisere en masse ting.

Hvad kan automatiseres?

Nu kommer det virkelig an på, hvilke former for transaktioner I har i jeres forening. Der må vel være et eller andet form for kontingent. Dette skal bogføres, og pengene skal man jo tage imod. Til dette findes der en masse programmer online som der kan håndtere. Visse af disse kan integreres med dit regnskabsprogram, og så har du egentlig automatisk bogføring. Herefter kan du afstemme disse ting automatisk med posterne fra dit kontoudtog fra din erhvervskonto. Du har nok allerede en erhvervskonto, fordi det er lidt svært at have en forening i Danmark uden en eller anden form for erhvervskonto. Ønsker du dog at læse mere om sådan nogle, så kan du læse mere om dem inde på ErhvervskontoPris.dk.

Så i princippet kan næsten alting automatiseres, og det handler bare om at anvende den rigtige kombination af programmer.

Hvis din forening ikke kan få en erhvervskonto, så kan du med fordel prøve denne her løsning.

Undgå Excel af disse grunde

En af de største grunde til, at man ikke må anvende Excel som regnskabsprogram, er, at det er for ufleksibelt. Excel er designet til at håndtere tal og talopgaver, men det er ikke bygget til at håndtere kompleksiteten i regnskab. Det kan gøre det meget vanskeligt at få et komplet overblik over regnskabet, og det kan også gøre det svært at udarbejde rapporter og visualisere data på en korrekt måde. Desuden er Excel ikke udstyret til at skabe automatiserede varslinger, som mange regnskabsprogrammer er, og det betyder, at man skal manuelt checke regnskabet for at se, om der er nogen fejl eller uregelmæssigheder.