Professionelt, privat eller begge dele, alle har vi fra tid til anden behov for at sætte lidt struktur på vores hverdag – ja måske på vores liv i det hele taget.
Mange af os, måske særligt de af os med små børn, har et hektisk liv hvor alt ofte er et kapløb med tiden. Der skal afleveres i institution, arbejdes, handles ind, måske skal et træningspas klemmes ind, inden der atter skal afhentes børn, laves mad og smøres madpakker. Hvis man er en familie med mor, far og to eller flere børn, kræver det, at der er en fast struktur på hverdagen. Der skal laves klare aftaler om hvem der henter og bringer hvornår, hvem der arbejder over, hvem der står for madlavningen etc.
Der findes en række såkaldte struktur værktøjer, som kan benyttes både privat og i arbejdsregi. I hjemmet kan det være praktisk at købe en stor kalender, hvor alle familiens medlemmers gøremål og aftaler norteres. Skriv også her, hvis der er særlige ting, der skal huskes på, det “sparer” din hjerne for at skulle huske det hele i hovedet. Undersøgelser viser desuden, at når noget visualiseres for os, så husker vi det bedre.
For at gøre indkøb og madlavning lettere, kan man med fordel lave en madplan hver søndag. På den måde slipper man for at købe ind hver dag, og man undgår at stå i supermarkedet midt i ulvetimen med et træt barn i hånden, mens man prøver at være opfindsom med dagens aftensmad – win win for både børn og forældre.
I arbejdsregi er det også klogt at lave skemaer og små huskesedler – særligt hvis du er selvstændig, for så er der altså kun dig selv til at huske på alt. Skriv især vigtige ting ned så som kunde-deadlines, momsafregning dato og lignende. Hvis du ikke just er den fødte organisator, så bør din første ansatte måske være en sekretær eller personlig assistent, som kan hjælpe dig med at holde styr på alle projekter og gøremål. Det vil med garanti gøre din virksomhed mere effektiv og hermed mere rentabel. Altså hermed en investering, der over kort tid formentlig vil tjene sig selv ind.