Det fylder mere at tage et socialt ansvar, da det er noget, som der er kommet et kæmpe fokus på de sidste år. Dette gælder både i samfundet generelt, og når det kommer til danske virksomheder.
Da regeringen indførte, at store virksomheder skulle aflevere en CSR del af deres årsregnskab, skete der det, at selv mellemstore virksomheder begyndte at tage et større ansvar. Ofte ser vi helt små virksomheder, som også gerne vil være med på vognen.
Alle kan godt se, at det er fremtiden, at virksomheder skal hjælpe til, der hvor de laver forretning. Det er ikke længere nok, at de bare sælger produkter og køber dem andre steder fra. Nu skal de tage ansvar for, om de skaber en god verden samtidig. Det gør også, at mange mindre virksomheder optager minilån for at komme i gang. For i sidste ende gavner det bundlinjen, når virksomheder hjælper samfundet omkring dem.
Skab en CSR-plan
Det første din virksomhed kan gøre, uanset størrelse, er, at I kan skabe jeres helt egen CSR plan. Denne plan gør det muligt for jer at finde ud af, hvad I skal satse på, og andre har noget, som de kan binde jer op på.
Desuden kan I bruge denne plan som en del af jeres markedsføring, da I kan fortælle om, hvordan I skaber en bedre verden.
Afgør hvor I kan hjælpe mest
Inden I laver planen, vil vi anbefale jer, at I kigger på, hvem I påvirker mest i både negativ og positiv retning. Det er ikke altid rart for virksomheder at tale om, at de påvirker deres nærmiljø negativt.
Hvis I f.eks. har et lille lokalt supermarked, så kan I måske begynde at have et større udbud af lokale varer og fortælle jeres omgivelser om, hvor de får maden og produkterne fra. På den måde giver I jeres kunder mulighed for at skabe en bedre verden.
På samme måde kan alle virksomheder gøre, for vi påvirker alle sammen kloden og vores nærmiljø i positiv og negativ retning. En VVS virksomhed bruger f.eks. meget tid på vejene, og de kører langt mere end andre. Det kan være, at I kan få tilknyttet en elbil til opgaver, som ikke kræver en varevogn, eller måske kan I få en Co2 neutral hjemmeside.
Tænk over hvad I kan gøre. Det kan også være, at I beslutter jer for, at jeres penge hjælper mere i udlandet. Det vil typisk være, hvis I er en import eksport virksomhed, at det giver mening at hjælpe i de områder, hvor I handler.
Få en CSR-ambassadør
En CSR-ambassadør kan både være en intern og ekstern person. I virksomheden bør I vælge en, som står for alt kontakt, når det kommer til at hjælpe andre. Samtidig er det en god idé at tilknytte en ekstern CSR-ambassadør. I dag vil det typisk være en person med mediemagt eller som er stor på sociale medier.
På den måde kommer I ud med jeres budskab til en lang bredere gruppe end tidligere. Alle kan finde en CSR-ambassadør.