Mængden af indhold, der smides ud på nettet er større end nogensinde før. Flere og flere har minimum én hjemmeside, de er ansvarlig for og sådan en hjemmeside kan rumme indhold nok til at underholde alle og enhver. Er du én af dem, der ejer sådan en hjemmeside, kan du gøre klogt i at læse denne guide.

Vi vil alle sammen gerne have en bid af kagen. Internetkagen – hvor vi kan promovere os selv, vores virksomheder, vores ydelser, vores produkter og tilmed vores navn og personlighed. Internettet er blevet en digital markedsplads for alle, der har lyst til at bidrage med indhold.

Storytelling er det helt store begreb, men ikke alle har lige meget styr på hvad storytelling går ud på. I virkeligheden er det en form for markedsføringsstrategi, som man bruger til at sælge sig selv, et produkt eller et brand på en mere diskret måde. Du kan altså bruge storytelling til at opnå en øget trafik og en større indtjening, hvis du tjener penge på din hjemmeside. Det kræver selvfølgelig at du har styr på hvad storytelling er.

Men at være net-ansvarlig handler ikke kun om det indhold, du lægger ud på din hjemmeside eller dine sociale medier. Det handler også om de pressemeddelelser og nyhedsbreve, som du sender ud eller gerne vil sende ud til potentielle kunder. Er disse ikke skrevet af en professionel tekstforfatter, bør du sætte dig godt og grundigt ind i hvilke regler og rammer, du bør overholde for at være mest net-ansvarlig.

Først og fremmest har du et ansvar overfor dig selv og dit brand. Hvor meget vil du give ud af personlige oplysninger på nettet? Og hvordan vil du fremstå i dit indhold og din måde at bruge storytelling på? Dernæst har du et ansvar overfor dem, der skulle finde frem til dit indhold.

Sørg altid for at publicere 100 procent ægte og originalt indhold. Kopier aldrig andres indhold og kom aldrig med påstande, der er usande. Derudover bør du holde dig langt fra at komme med negative udtalelser om andre på nettet. Overholder du alle disse råd, kan du med god samvittighed kalde dig net-ansvarlig!