Kan man styrke brand, CSR, HR og gøre en god tjeneste på samme tid? Svaret er ja! Og det er ofte lettere end man lige går og tror.
Vi har taget en snak med Lånekassen der hvert år bruger en stor del af deres markedsføringsbudget på sponsorater af danske foreninger. På den måde kan de slå ikke bare en eller to, men hele tre fluer på en gang.
Lad os tage et eksempel på et sponsorat af Koldinghus:
- Du opnår et link og logo på deres website og eksponeres til mange tusinde folk hvert år.
- Du støtter en del af den danske kulturhistorie.
- Dine ansatte får gratis billetter og andre fordele
Det lyder let ikke? Måske, men det er naturligvis ikke lutter lagkage. Der er mange gode muligheder der ude hvor du for små beløb kan få meget igen og samtidig gør en forskel i det danske samfund. Men der findes også dårlige projekter som bruger en stor del af midlerne på lønninger og administration og hvor hverken du eller samfundet får ret meget for dine penge.
Og hvem skal styre det? For sætter du markedsføringsafdelingen til det så tæller de kun i salg og branding for hver krone, sætter du HR afdelingen til det ser de kun på fordelene for de ansatte og har du folk der arbejder med CSR ser de kun på den del.
Det kan være svært for en enkelt afdeling at få det til at give mening, så optimalt skal de faktisk samarbejde og måske hver give 1/3 del af beløbet fra deres budget. Det kræver dog at de er dygtige til at samarbejde, men betyder også at alle får et ord indført og sponsoratet giver derfor pludseligt større værdi end hvis blot en enkelt afdeling havde gennemført det.
Om det er en dansk honningavler, et museum, en velgørende organisation eller noget helt 4. du skal give et sponsorat til handler om hvad i gerne vil. Måske giver det mening at støtte mest i lokalsamfundet hvis det er din målgruppe, på den måde eksponeres du i stor stil overfor dem. Men er du landsdækkende giver det måske mest mening at kigge bedt selvom det ofte kan give pote at kigge på de mindre hvor dit sponsorat ofte vil gøre en større forskel.
Kunne du tænke dig at se hvordan andre gør det? Så læs mere hos Lånekassen